-------------------------
Recensioner
-------------------------
Om konserter

ur Eskilstuna-Kuriren den 6 juli 2006

”Väl genomtänkt och konstruktivt klingade det bachska opuset.”

 ”1900-talsspanjoren Rodrigos Sonata Giocosa med sina roliga dissonanser och rytmiska vitalitet engagerar lyssnaren omedelbart: Henriques briljerade och tycktes vara på sin mammas gata värre! Den glittrande roliga finalen, allt annat än lättspelad tycktes roa Henriques att få ta sig an. Och SOM han gjorde det! Och mera 1900-tal blev det genom Brittens Nocturnal after John Dowland, en svit om nio stycken olika sinnesstämningar, närmast en provkarta med alla tänkbara speltekniker en gitarrist är mäktig. Som opus betraktat är det ett mästerverk av Britten, och Henriques missade inte en enda detalj i detta krävande verk.”

 ”Giulianis stycke Rossiniana, närmast en löst sammanfogad rapsodi på mindre kända Rossiniarior i sin förromantiska stil tolkade Henriques ytterst känslosamt.”

 ”Jakob Henriques imponerar med sitt sobra strängaspel och försynt vänliga sätt att kommentera musiken. Hans koloristiska temperament visar på spännande dynamiska sidor som allra bäst tycks komma till sin rätt i den mera eldfängda repertoaren.”

Dag Lundin

Ljusnan den 25 november 2005

Om Cd-skivor

ur Guitar Review

Jakob Henriques plays music from the 19th

"OK, so Mertz is not my favorite music...when Jakob Henriques starts to play the Fantaisie Hongroise I am nervous. I am relieved to hear a good tone and rhythmic focus. I am relieved to hear his rhythm become languid without being sappy. I am relieved to hear the mood shift to introspective without wallowing. When the arpeggios kick in I am pleased to hear some impressive speed-this music requires the occasional fireworks."

JH

---------------------------

http://www.musicweb.uk.net/classrev/2005/Feb05/henriques_guitar.htm

-------------------------------------------

ur American Record Guide, September 2004

Jakob Henriques, guitar

"Swedish guitarist Jakob Henriques displays technical poise and sound musicianship on this program of familiar works. Henriques´s tone is very attractive--smooth, round and consistent; his technique is a model of clarity, and the clean production captures it well."